echowebstore

Vše pro vaše cyklistické já

Kategorie produktů

­

darky pro cyklisty

­

banner bok poukaz

­

darkova taska2

­

doprava zdarma nad 15004

Garance odeslání v 1 den

 dodani zbozi zitra4

Chcete ještě lepší ceny?

vip ceny4

Doprava zdarma na Slovensko nad 6000 Kč

Články

Vše o elektrokolech

Zapomeňte na mýtus, že elektrokola jsou jen pro líné nebo starší lidi. Jsou tu pro ty, kteří chtějí snadněji dojet dál. V tomto článku vám představíme a upřesníme trh s elektrokoly, dozvíte se, jaké jsou jejich typy a pohonné systémy, ale také to, na co si dát při koupi pozor.

Začneme tím, kde elektorkolo koupit a na jaké jeho vlastnosti se zaměřit.

Elektrokolo doporučujeme koupit v obchodě, kde vám zaručí nejen jeho záruční opravu, ale i pozáruční péči. Myslete na to, že nekupujete jen obyčejné, mechanicky poháněné kolo, ale i komplikovanou elektrickou jednotku, která vyžaduje pouze odborný servis.

Při výběru se zaměřte jen na elektrokola od renomovaných značek, které se na jejich vývoji podílí a poskytují náhradní díly i několik let po tom, co se daný model přestal vyrábět. Takovými spolehlivými značkami jsou například Apache, Haibike, ale i Rock Machine nebo Kellys. Naopak důrazně doporučujeme vyhnout se elektrokolům z marketů a letáků.

Při posuzovaní různých parametrů, především dojezdu, myslete na to, že za nízkou cenu opravdu není technicky možné nabídnout elektrokolo se 100 km dojezdem. Cena takových elektrokol začíná přibližně na 50 tisících.

V každém případě, my v Kolo-park.cz, vám velice rádi s výběrem pomůžeme a doporučíme elektrokolo přímo pro vás.

Elektrokola

Nejprve krátce a obecně o elektrokolech. Elektrokolo je kolo vybavené baterií a pohonnou jednotkou, která plní roli pomocníka, který pomáhá při šlapání. Pomoc motorem může být aktivována jen tehdy, pokud jezdec šlape. Aby bylo elektrokolo elektrokolem, jmenovitý výkon pohonné jednotky nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální rychlost elektrokola s asistencí motoru smí činit nanejvýše 25 km/h. Elektromotor je možné uvést do pohybu také pomocí ovládacího tlačítka, tzv. asistenta chůze, avšak pouze do maximální povolené rychlosti 6 km/h.

Každé elektrokolo, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194-1, se z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích považuje za běžné jízdní kolo. Pro jízdu nepotřebujete řidičské oprávnění, můžete se pohybovat po cyklostezkách a cyklotrasách a cyklistická přilba je povinná pouze do osmnácti let věku, my jí však doporučujeme každému.

Ne každé elektrokolo je legální

Můžete narazit i na elektrokola, která nesplňují zákonem dané podmínky, které jsme uvedli výše. Tato elektrokola například nejsou vybavena omezovačem nebo mají akcelerační páčky. Jízdou na takovém elektrokole se vystavujete nebezpečí správního či dokonce trestního postihu (například v případě závažné nehody).

Z čeho se elektrokolo skládá?

Elektromotor

Bývá uložen v předním či zadním náboji nebo ve šlapacím středu. Jeho úkolem je pomáhat jezdci při šlapání. Parametry elektromotoru jsou dány jeho jmenovitým výkonem a nejvyšším točivým momentem.

Baterie

Baterie se umisťuje do rámu, za sedlovou trubku nebo do zadního nosiče. U baterií sledujeme především jejich kapacitu. Čím vyšší tyto hodnoty jsou, tím je dojezd elektorkola vyšší. V současnosti jsou nejoblíbenější baterie lithium iontové. Jejich výhodou je především nízká hmotnost, vysoká kapacita a dlouhá životnost. Baterie je nejdražší součástí elektrokola, a proto je důležité věnovat pozornost její pravidelné údržbě a nabíjení.

Především přes zimu nezapomínejte baterii alespoň 1x měsíčně dobít. Baterii uchovávejte vždy vypnutou a nejlépe v pokojové teplotě. Dlouhé nedobití, mrazy i extrémní teplo mohou baterii nenávratně poškodit!

Řídící jednotka

Jedná se o mikropočítač, který propojuje jednotlivé elektrické komponenty a řídí výkon elektromotoru podle údajů z jednotlivých senzorů a uživatelem zadaných parametrů.

Ovládací panel

Díky ovládacímu panelu, který se zpravidla nachází na řidítkách, jezdec obsluhuje elektropohon. Kromě stupně pohonu na něm najdete aktuální stav baterie. U vyšších řad panel slouží i jako cyklopočítač  – měří rychlost, čas, ujetou vzdálenost a další údaje.

Snímače

U elektrokol rozlišujeme tři druhy snímačů. Snímač šlapání kontroluje otáčení klik a údaje z něj jsou zásadní pro aktivaci elektromotoru. Tento snímač používají všechna elektrokola bez výjimky. Lepší modely jsou vybaveny snímačem točivého momentu, který měří sílu šlapání a podle ní upravuje výkon elektromotoru. Modely s informačními displeji jsou pak zpravidla osazeny také snímačem rychlosti.

Brzdové páky s vypínačem

Z důvodu zvýšení bezpečnosti jsou především městská elektrokola obvykle vybavena brzdovými pákami s vypínačem. V případě použití brzd senzor vyřadí elektromotor z provozu.

slozeni-el-kolo

Elektropohony

Středový pohon elektrokola

Tyto pohony jsou zpravidla vhodnější pro výletní a sportovní cyklistiku. Mívají vyšší dojezd, plynulejší chod a rychlejší reakci na šlápnutí. Pomáhají nejen podle zvolené úrovně pomoci, ale také podle síly šlápnutí. Cena kol se středovým pohonem začíná na 50 tisících.

V naší nabídce najdete elektrokola se středovými pohony Bafang MaxDrive, Bosh, Shimano i Yamaha. Jízda s těmito pohony je velmi podobná. Každá značka má ale své výhody – výběr z více kapacit baterií, různé ovládací panely, rozdílné ceny náhradních dílů a baterií…

Pohony zapletené v náboji kola

Naopak pohony v náboji kola jsou levnější, zato jejich chod je konstantní podle zvolené pomoci. Například při nejvyšší úrovni pomoci stačí jen lehce otáčet klikami a elektrokolo je schopné jet až maximální rychlostí 25 km/h. Takovým pohonem je Apache Power Silent s elektromotorem Bafang, ten má díky sinusové technologii velmi tichý chod.

Jaké elektrokolo zvolit?

Městská elektrokola

Tato kola na trh přišla jako první, a ano, s účelem usnadnit starším lidem nákupy a krátké vyjížďky.

Obvykle mají nízký rám, pro snadné nastupování, pohodlné velké sedlo, široká řidítka a tím pádem velice vzpřímený posed. Na první vyzkoušení působí elektrokolo pohodlně, avšak na delší jízdy a výlety není vhodné.

Městské elektrokolo zvolte jako dopravní prostředek do práce, na nákupy a krátké jízdy po městě či vesnici.

Treková nebo krosová elektrokola

Naopak krosové elektrokolo už má posed poněkud sportovnější, pořád ale o něco vzpřímenější než horské. Má velká, užší kola s menším valivým odporem. Avšak u elektrokola už to není podstatný parametr.

Krosové elektrokolo tedy zvolte na výlety po zpevněných cyklostezkách, nikoliv do většího terénu.

Horská elektrokola

Zato horské elektrokolo si nebojte vybrat pro jízdu v terénu, lesem a podobně. Nebojte se ani jízdy po silnicích, odpor silných plášťů přes pomoc motoru ani nepocítíte.

Do kategorie horských elektrokol patří i enduro elektrokola. I přesto, že si mnoho lidí myslí, že se jedná o vrchol lenosti, opak je pravdou. Jezdci na enduro elektrokolech vyhledávají zábavu ve složitých sjezdech, tak proč si nudný výjezd na kopec neusnadnit?

Údržba elektrokola

Jak jsme už zmínili, servis elektrokol je potřeba svěřit jen autorizovaným servisům. Avšak i vy doma se musíte o elektrokolo starat.

Nejdůležitější je nedopustit absolutnímu vybití baterie, proto i přes zimu je nutné baterii alespoň 1x mesíčně plně nabít.

Mimo sezónu kolo skladujte čisté a nejlépe po celkovém servisu. Baterii uschovejte nejlépe při pokojové teplotě.

Při mytí kola se vyhněte silnému proudu vody, ten může elektropohon (ale i jiné části kola) poškodit. 

 

Při vybírání elektrokola vás napadne ještě velká spousta doplňujících otázek, proto se na nás neváhejte obrátit. Rádi vám s výběrem poradíme, každé elektrokolo vás necháme vyzkoušet a porovnat jeho jízdní vlastnosti.

Pravidelně se účastníme školení servisu elektrokol, proto u nás najdete kvalitní technickou záruční i pozáruční podporu. Náš servis disponuje diagnostikou pro pohon Shimano a mnoha náhradními díly.

Rozumíme tomu, že investice do elektrokola není malá, proto se u nás setkáte s porozuměním a trpělivostí.

Právě proto je koupě kola v Kolo-park.cz v Jilemnici tou nejlepší volbou!

Při vytváření tohoto článku jsme vycházeli z informací uvedených na stránkách Apache.